کد مطلب:59777 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:136

قرآن و مسأله تقدّم آنان که برترند











رسول اكرم (صلّی اللّه علیه و آله و سلّم) در زمان زندگی خود، فضایل و ویژگیهای خاصّ امیرمؤ منان علی (علیه السلام) را بیان كرد و شایستگی امام علی (علیه السلام) را برای مقام جانشینی و امامت ، به گوش همگان رساند و تبیین نمود كه برتری و تقدّم ، از آن كسی است كه استحقاق آن را داشته باشد و او جز علی (علیه السلام) نیست ؛ چنانكه ظاهر آیات قرآن بر این مطلب گواهی می دهد و معانی بلند قرآن نیز نشانه صادقی بر این مطلب است. قرآن در یك جا می فرماید:

«... اَفَمَنْ یَهْدِی اِلَی الْحَقِّ اَحَقُّ اَنْ یُتَّبَعَ اَمْ مَنْ لا یَهدِی اِلاّ اَنْ یُهْدَی فَم الَكُمْ كَیْفَ تَحْكُمُونَ».[1] .

«آیا كسی كه هدایت به حق می كند برای پیروی شایسته تر است یا آن كس كه خود هدایت نمی شود، مگر هدایتش كنند، شما را چه می شود چگونه داوری می كنید؟».

و در مورد دیگر در قصّه طالوت می فرماید:

«وَقالَ لَهُمْ نَبِیُّهُمْ اِنَّ اللّهَ قَدْ بَعَثَ لَكُمْ طالُوتَ مَلِكاً قالُوا اَنّی یَكُونُ لَهُ الْمُلْكُ عَلَیْنا وَنَحْنُ اَحَقُّ بِالْمُلْكِ مِنْهُ وَلَمْ یُؤْتَ سَعَةً مِنَ الْمالِ قالَ اِنَّ اللّهَ اصْطَفاهُ عَلَیْكُمْ وَزادَهُ بَسْطَةً فِی الْعِلْمِ وَالْجِسْمِ وَاللّهُ یُؤْتِی مُلْكَهُ مَنْ یَشاءُ وَاللّهُ واسِعٌ عَلِیمٌ».[2] .

و پیامبر آنان (اشموئیل) به آنان (بنی اسرائیل) گفت: خداوند طالوت را برای زمامداری شما برگزیده است ، گفتند: چگونه او بر ما حكومت داشته باشد با اینكه ما از او شایسته تریم و او ثروت زیادی ندارد، گفت: خداوند او را بر شما برگزیده و علم و (قدرت) جسم او را وسعت بخشیده ، خداوند ملكش را به هركس بخواهد می بخشد و احسان خداوند وسیع و (او از لیاقت افراد برای مقامات) آگاه است».

خداوند در این آیات آن را شایسته تقدم بر سایرین قرار داده كه به او «علم وسیع و قدرت بیشتر جسمی» داده باشد وبر همین اساس او را بر همگان برگزیده است.

و این آیات موافق با دلایلی عقلی هستند مبنی بر اینكه: آنكه آگاهتر است در حیازت مقام امامت بر دیگران كه در علم با او مساوی نیستند تقدّم و برتری دارد و دلالت آشكار دارند بر اینكه مقدّم داشتن امیرمؤ منان علی (علیه السلام) در مورد جانشینی از رسول خدا (صلّی اللّه علیه و آله و سلّم) و امامت اُمّت بر همه مسلمین واجب است ، چرا كه او در علم و شناخت ، بر دیگران برتری و تقدّم دارد، ولی دیگران به پایه او نمی رسند.







    1. سوره یونس ، آیه 35.
    2. سوره بقره ، آیه 247.